Massage, cupping of dry needling?

Er zijn verschillende  manieren om triggerpoints aan te pakken:

  • Dry needling: triggerpoints aanprikken met dun naaldje.
  • Massage of druk van de pijnlijke spieren.
  • Cupping; de huid en spier vacuüm trekken m.b.v. plastic, glazen of siliconen cup.
  • Tape ondersteunt het spierstelsel en beïnvloedt de neurologische en circulatoire systemen zonder de bewegingsvrijheid te beperken.
  • Rekken; de spiervezels worden uit elkaar getrokken.

Van al deze methoden is het doel de spier te laten ontspannen. Het stimuleert de doorbloeding. De vezels wil je weer in de normale stand terug laten komen, zodat de spier weer soepel, zacht, lenig en krachtig is.

Met de hand, tape of cupping wordt dit in de oppervlakkige spieren bereikt.

Dry needling is de enige manier om ook in de diepe spierlagen te komen. En wat blijkt nu: de spieren die dicht op de gewrichten zitten,  hebben de meeste triggerpoints.

Nog een voordeel van dry needling is dat het naaldje zo dun is dat het zo min mogelijk de rest van de omgeving beïnvloedt.

Wat kan je zelf doen om het herstel proces te ondersteunen?

  • Rek oefeningen doen die je mee krijgt.
  • Warmte (kersenpit of kruik).
  • Neem je rust.
  • Toepassen van de tips die je krijgt over je houding en bewegingen die voor jou belangrijk zijn.

Voorkomen van triggerpoints

De interessante vraag is: Waarom heb ik die triggerpoints? Wat is de oorzaak?

Samen gaan we op zoek om het terugkomen van de pijn te voorkomen.